GÖR DITT EGET WEBB-KONCEPT!

I denna artikel beskriver vi hur vi går tillväga när vi står inför ett nytt projekt. Vi ger er även möjlighet att ladda ner det mall-dokument vi utgår ifrån i analys- och konceptarbetet.

Vi tror att för att ta fram bra lösningar som verkligen skapar nytta och levererar resultat så skall man prioritera förarbetet. Därför bör man alltid utföra en analys som ett första steg i projektet. Vi som byrå behöver lära känna kunden, verksamheten, behoven och förutsättningarna för att kunna ta fram bra lösningsförslag. En bra webbplats ska i slutändan hjälpa kunden att nå sina affärsmål. Därför är det viktigt att känna till dessa och andra mål och förväntingar som kan påverka lösningen. Många gånger är det givande även för kunden att få tillfälle att diskutera mål, målgrupper mm. som en påminnelse inför det stundande projektet. När analysen är gjord, vilket kan ta allt ifrån en till många workshops så är man redo för att börja med idéarbetet, dvs konceptfasen.

Under konceptfasen definierar man vad projektet ska uppnå och hur det ska uppnås. Det viktigaste av allt är att definera ett syfte för webbplatsen. Börja alltid med att besvara frågan ”Varför skall ni ha en webbplats?” När man har landat i denna formulering har man ett stöd att luta sig mot vid alla beslut som måste tas. Man kan alltid fråga sig ”Hjälper den här funktionen/designen/informationen oss att uppfylla webbplatsen syfte? ”

Tänk och diskutera mycket kring målgrupperna. Vad ska de veta, känna och göra? Hur kan vi göra deras liv lite enklare? Prova och utvärdera hur budskap kan presenteras på nya, engagerande sätt och vilka övriga digitala (eller för all del analoga) kanaler som kan vara till nytta. Gå också igenom passande tekniska lösningar, plattformar och verktyg. Vilka tekniska krav måste vi förhålla oss till och hur gör vi det på bästa sätt?

Mycket av detta arbete görs givetvis i samarbete med kunden. I workshops och i gemensamma dokument som skickas fram och tillbaka. Från vår sida bidrar både projektledare, strateger, designers och utvecklare med sin erfarenhet, kreativitet och kunskap. Från kundens sida deltar helst representanter från hela företaget såsom, ledningen, säljarna, marknadsavdelningar, IT-avdelningar och inte minst de vars ansvar det ska bli att hålla webbplatsen uppdaterad och levande. Det är viktigt att kombinera kundens kunskap om sin verksamhet och sina målgrupper, med vår erfarenhet och kreativitet kring webb och på så sätt skapa en lösning som hjälper kunden att nå sina mål.

Då och då dyker det upp en förfrågan eller upphandling där man ombeds inkomma med färdiga idéer, ibland till och med designskisser utan att ens ha träffat kunden. Som ni kanske förstår efter att ha läst om vår process är detta inte ett arbetssätt som faller oss riktigt i smaken. Det är ju kundens webbplats, varför skulle man inte vilja vara involverad i skapandet av den?

Men tillbaka till ämnet. Detta inlägg är till för att berätta om vårt arbetssätt och beskriva hur vi tycker grundligt kommunikationsarbete bör genomföras.. Vi vill också gärna bjuda på lite hjälp till alla som står inför att bygga en ny webbplats, även om ni inte vill anlita oss för jobbet. Därför kan ni här ladda ner det malldokument som vi använder oss av under Analys och Konceptfaserna av våra projekt. Där finns frågor att ställa under analysen och saker att tänka på när man ska skapa ett koncept. Dokumentet är primärt vinklat mot webbplatsprojekt, men med lite småjusteringar funkar det lika bra för en kampanj, en webbtjänst eller en app.Vi hoppas det kan vara till nytta för er!

Vår process är såklart ständigt under utveckling, och vi tar gärna emot feedback och tips från er! Kanske saknas något? Kanske kan man tänka eller göra på ett annat sätt? Undrar ni över något i vår process eller i dokumentet? Hoppa över till kontaktsidan och hör av er, vi vill givetvis höra vad ni har att säga.

Sist men inte minst, ladda ner Analys & Koncept-dokumentet här! (pdf)

Lycka till med ert webbkoncept!

Vill du lära dig mer om konceptutveckling och det grundläggande arbetet för att skapa bra webblösningar? Webbyrån Daytonas delar med sig av intressant information kring just analys och strategi-processer för webbprojekt. Kolla in Daytonas webb här.

Eller lyssna igenom de första avsnitten av säsong 2 i Boagworlds podcast. Avsnitt 1 och avsnitt 2 framförallt. 

Andra Artiklar